Kun työpaikkaohjaaja ja opiskelija toteavat, että opiskelija osaa tutkinnossa vaaditut asiat, voidaan siirtyä osaamisen arviointiin eli näyttöön.
Näyttö tarkoittaa, että opiskelija osoittaa ammattitaitonsa käytännön työtehtävissä aidoissa työtilanteissa. Näyttö on hyväksytty, kun työelämän edustaja on arvioinut, että osaaminen vastaa tutkinnon perusteissa edellytettyä ammattitaitoa. Työpaikkaohjaaja voi toimia näytön arvioijana, mutta arvioijana voi toimia myös toinen henkilö.
Näyttö voi olla työtehtävä, toiminta tai tapahtuma. Näyttöjen toteutus ja kesto riippuvat siitä, mistä tutkinnon osasta on kyse ja milloin arvioija voi arvioida opiskelijan osaamisen. Arviointi voi kohdistua esimerkiksi asiakaspalveluun, logistiikkaan tai taloushallintoon. Näyttö voi olla myös työprosessi, kuten esitteen tai ohjelman suunnittelu ja toteuttaminen.
Näytön jälkeen on arviointikeskustelu, johon osallistuvat opiskelija, työelämän edustaja ja ohjaava opettaja. Opettaja toimii vetäjänä ja kirjaajana arviointikeskustelussa.
Arviointipäätöksen tekeminen
Näyttöjen suunnittelussa sovitaan aikataulu, milloin opettaja osallistuu arviointiin. Työelämän arvioija ja opettaja tekevät arviointipäätöksen. Opiskelija ei osallistu arviointipäätöksen tekemiseen.
Opiskelijalle annetaan mahdollisuus itsearviointiin ennen arviointipäätöksen tekemistä. Lisäksi opiskelija saa tiedon tutkinnon osan arvosanapäätöksestä. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen saamaansa arviointipäätökseen, hänellä on oikeus pyytää arvioijilta kirjallisesti arvioinnin oikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun hän on saanut arviointipäätöksen. Arvioijien pitää tehdä oikaisu ilman aiheetonta viivytystä.
Perustutkinnossa arviointiasteikko on viisiportainen:
- Kiitettävä 5
- Hyvä 4
- Hyvä 3
- Tyydyttävä 2
- Tyydyttävä 1
Ammatti- ja erikoisammattitutkinnossa asteikko on:
- Hyväksytty
- Hylätty
Vinkkejä arvioijalle
- Käytä arvioinnissa monipuolisia menetelmiä: havainnoi, keskustele, tutustu opiskelijan tekemiin dokumentteihin.
- Arvioi opiskelijan osaamista (ei persoonaa).
- Arvioi opiskelijan osaamista vertaamalla tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin (ei organisaation asettamiin vaatimuksiin).
- Arvioi opiskelijaa yksilönä (älä vertaa omaan tai muiden osaamiseen).
- Anna avointa, rehellistä palautetta. Perustele palaute.
Lisämateriaali
Henkilökohtaistamisen toimintamallin kuvaukset
Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmat
Liite 2a liiketoiminnan perustutkinnon osat
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
Tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinto
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
Liiketoiminnan ammattitutkinto
Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto
Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto
Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto
Tutkinnon perusteet
Liiketoiminnan perustutkinto, merkonomi
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
Liiketoiminnan ammattitutkinto
Tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinto
Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto